Bardzo dużo ludzi decyduje się na otworzenie własnej działalności gospodarczej. Szczególnie jeśli chodzi o własny sklep. Nie ważne czy to z odzieżą, spożywczy czy jeszcze inny. Większość ludzi uważa, że wystarczy tylko pomysł i gotowe. Jednak często nie jest to takie proste. Warto zastanowić się czy chcemy sklep internetowy czy stacjonarny. Wiadomo, że internetowy nie potrzebuje miejsca na półkach itp. Natomiast przy sklepie stacjonarnym trzeba pomyśleć o budynku, lokalizacji i innych ważnych sprawach. Niniejszy artykuł ma za zadanie przedstawić 3 rzeczy, o których warto pomyśleć nim otworzysz sklep. Tym bardziej jest to ważne, szczególnie dla osób, które dopiero co stawiają swoje pierwsze kroki w biznesie. Trzeba pomyśleć czy nie ma konkurencji, jak będzie się dany sklep nazywał.
O czym trzeba pomyśleć zanim otworzymy sklep?
Jest wiele spraw, nad którymi każdy kto zamierza otworzyć sklep bardzo dokładnie się zastanowił. Na pewno jest kilka pytań, które każdy powinien sobie zadać, zanim sklep zostanie założony. Do takich pytań można zaliczyć oczywiście:
- Komu sprzedajesz? – To jest pytanie bardzo ważne, które zawsze powinno się pojawić. Każdy właściciel sklepu powinien jasno określić grupę docelową, dla której będzie sprzedawany asortyment właśnie w ich sklepie. Wiadomo, że każdy jest inny i chce dotrzeć do ludzi z innych grup wiekowych. To jest ważne zarówno dla sklepów stacjonarnych jak i dla e-sklepów. Warto dodać, iż dla e-sklepów ważne są funkcjonalności. Dzięki nim można przeglądać w czasie rzeczywistym klientów odwiedzających, oglądających i kupujących w eSklepie. Także ich social-mediowego CV.
- Dowiedz się, kim jest Twój klient – Na pewno każdy kto myśli nad założeniem sklepu zakłada i marzy o tym, aby słupki wykresów szły w górę. Chodzi o osiąganie dużych zysków. Jednak warto zastanowić się nad klientami. Persony są bardzo ważne, gdyż można je przygotowywać podczas opracowywania różnych strategii. Jednak często bywa tak, iż są życzeniem na temat grupy docelowej. Chodzi o to, aby w poświęcić trochę czasu na poznawanie swoich klientów. Można to robić za pomocą różnych dostępnych sposobów. Powinno się poznać ich język. Warto przeprowadzać wywiady konsumenckie. Jeśli nic nie stoi na przeszkodzie można dodać ich do znajomych w social mediach. Jest to ważne, szczególnie gdy nasz sklep nie jest jeszcze dość znany. Warto zatem pomyśleć nad dodatkowym zasięgiem komunikacji. Będzie to bardziej wiarygodne, gdyż wszystko będzie poparte Autorytetem danej osoby czyli chodzi o jej imię i nazwisko. Łatwiej jest zaufać takiej osobie.
- Co tak naprawdę sprzedajesz klientowi? – Każdy powinien się dobrze zastanowić nad tym pytaniem. Nie wystarczy powiedzieć, że oferujemy towar wysokiej jakości w bardzo dobrej cenie. To mało. Powinniśmy zastanowić się czy sprzedajemy tylko produkty czy coś dodatkowego z nimi. Czy oferujemy dzięki temu lepszy styl życia? A może dzięki produktom poprawi się status społeczny klientów, gdyż staną się modni? A może wiążą się z jakimiś poglądami?
Jak widać samo założenie firmy nie jest skomplikowane i bardzo trudne. Jednak wymaga od nas dość sporej wiedzy, jeszcze przed otwarciem sklepu. To my powinniśmy dobrze wiedzieć dla kogo będzie ten sklep oraz co chcemy im oferować. Nikt za nas tego przecież nie zrobi. Można też podpytać ludzi czego oczekują, co chcieliby dostać i wiele innych. Wywiady konsumenckie naprawdę pomagają i to nawet bardzo. To dzięki klientom przecież istnieją sklepy. Gdyby nie oni nikt by nie zarabiał. Dlatego trzeba o nich dbać i oferować im jak najlepsze produkty. Jednak na pewno każdy klient będzie potrzebował czegoś innego. Wiadomo, że nie zaoferujemy tego samego osobom kupującym elektronikę i artykuły spożywcze. Każdy ma inne potrzeby i oczekiwania. To naturalne. Dlatego, aby osiągać zyski trzeba poznać klientów.